Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the simple-lightbox domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /srv/web/openartnight.hu/www/wp-includes/functions.php on line 6121
Motor, alváz, rendszerváltás – 1957-1990 - Open Art Night

Motor, alváz, rendszerváltás – 1957-1990

A város fejlődése a hatvanas évektől nagyobb lendületet vett, a korábbi kisebb léptékű lakótelep-építkezések egyre nagyobb lendületet kaptak, s megindult az ipari technológiával épült lakóházak építése, az ehhez szükséges elemeket a Házgyár gyártotta.

A fejlődés fő motorja a még mindig jelentős textil- és élelmiszeriparon kívül a Rába Vagon- és Gépgyár volt. 1963-ban nevezik ki Horváth Edét vezérigazgatónak. Ezzel egy időben megindul a licencen alapuló motor-, alváz- és futóműgyártás. 1967-ben a legendás magyar autóbuszgyártó, az Ikarus a BNV-n bemutatja a 200-as autóbusz családi változatát, melynek sorozatgyártását a RÁBA-M.A.N. motorral kezdik meg. 1973-ban elkészül a 100000. futómű. Megkezdődik a RÁBA-Steiger erőgépek gyártása. A gyár betör az amerikai piacra, két évtized alatt 700 millió dollárt meghaladó export forgalmat generálva.

A győri családok között alig van olyan, ahol valaki ne dolgozna a Rába-gyárban. A város sportját, kultúráját, építkezéseit is a hatalmas, több tízezer főt foglalkoztató Rába segíti. A rendszerváltást megelőző években a textil- és élelmiszeriparral együtt a gépgyártás is nehéz helyzetbe kerül. A Rába sok más győri legendás gyárhoz hasonlóan ugyan nem szűnik meg, de lebontják fő épületeit és csarnokait a városközponthoz közeli telken, ahol később bevásárlóközpont nyílik.

A megszűnt gyárak üres csarnokokat, kopott épületeket, tátongó foghíjtelkeket és sok-sok nosztalgikus emléket hagynak maguk után, de a munkához szokott, dolgozni, alkotni képes szakképzett győri munkavállalói réteget is.

Erre újra lehet építeni mindent. Ezt jól tudták a rendszerváltás utáni új befektetők, akik ismerték Győr ipari múltját, s kicsit előre látták az erre alapozható még szebb jövőt.

Ez azonban már egy másik Győr – Ipar – Történelem, amely 1990-ben kezdődött, s amelyben alig pár olyan erős gyár tudott szerepet vállalni, melyek a kezdetektől erősítették a győri ipart. Jó példák: a Rába, a Graboplast, a Cardo és Győr első részvénytársasága, a Szeszgyár.

 © 2022 • Open Art Night • ImpresszumAdatvédelem