Selyem lobogók és a vasparipák vágtatása – 1896-1919

1896-ban alapították meg a győri ipartörténelem legfontosabb termelő egységét, a Magyar Waggon és Gépgyár Rt.-t. Az 500.000 osztrák értékű forint alaptőkével létrehozott társaság részvényeinek 88 százalékát az Osztrák-Magyar Monarchia gyáripari vállalkozásaiban vezető szerepet betöltő Lederer család tagjai jegyezték.

A vasúti vagonokat gyártó gyár vezetői között már az 1900-as években komolyan felvetődött, hogy autót is gyártsanak. Hamarosan már készülhettek is az osztrák Spitz kocsik, később a Csonka János szabadalmát is felhasználó csomagszállítók. 1907-ben kezdték el gyártani Győrben az Austro-Daimler személy- és kisteherautókat.

A korszak másik nagy gyára, az Ágyúgyár volt. Egész Európa egyik legmodernebb Ágyúgyára 1913-ban jött létre a Skoda Rt és a Krupp Rt. hathatós segítségével. Az Ágyúgyár termelésének kiszolgálására építették fel az Iparcsatornát is. A városvezetés kedvező telekárakkal, utak kiépítésével, sőt a gázvilágítás kiterjesztésével is segítette az ipar letelepedését, erősödését a városban. Nem csak a nehéz-, de a könnyű ipar is gyors fejlődésnek indult: 1901-ben kezdte el termelését a területen úttörőnek számító Győri Selyemfonoda.

 

 © 2022 • Open Art Night • ImpresszumAdatvédelem